Karma tar in mer kapital - dagligvaruhandeln i fokus
Investmentbolaget Kinnevik, hemelektronikjätten Electrolux och amerikanska Bessemer Venture Partners investerar i Karma som får 12 miljoner dollar, 110 miljoner kronor, i kapitaltillskott.
Därtill går befintliga aktieägarna e.ventures också in med ytterligare kapital i bolaget. Kapitalet ska användas för att utöka personalstyrkan, vidareutveckla produkte, inte minst inom dagligvaruhandeln, samt fortsatt expansion i Europa. I februari i år lanserades appen i Storbritannien och nu sker samarbete med över 400 restauranger och caféer i London.
- Vi är otroligt glada för den här investeringen! Den gör att vi nu kan öka takten för att nå vårt mål att minska matsvinnet globalt. Vi har känt teamet på Kinnevik länge, de har ett långsiktigt perspektiv och en operativ expertis som är precis det vi letar efter hos en partner. Vi ser också fram emot att få jobba med fantastiska samarbetspartners som Bessemer Venture Partners och Electrolux som båda bidrar med ovärderlig erfarenhet inom deras respektive områden, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma i en kommentar.
Samtidigt inleder Electrolux och Karma ett strategiskt partnerskap för att tillsammans utröna hur matsvinn kan minskas.
Maträddarappen lanserades i november 2016 och har i dag 350 000 användare och fler än 1 500 anslutna restauranger, caféer och matbutiker anslutna. I Sverige är bland annat Hemköp, Coop och ICA-butiker samt Ruta Baga och Vassa Eggen och hotellkedjorna Nordic Choice och Scandic Hotels anslutna till appen.
Karma har tidigare tagit in drygt 6 miljoner dollar i riskkapital.