23948sdkhjf

Alkoholfri öl försäljningsraket i värmen

Bästa sommaren för bryggerierna.

Suget efter öl, cider, läsk och flaskvatten är enormt. Det varma vädret kan göra 2018 till ett rekordår för Sveriges bryggerier.

- Det har varit en fantastisk sommar för oss, säger Kopparbergs vd Peter Bronsman.

Redan i maj slog högsommarvärmen till i stora delar av landet, och den satte rejäl fart på bryggeriernas försäljning. Siffror från Systembolaget visar att försäljningen av öl ökade med tio procent under andra kvartalet jämfört med motsvarande period 2017. Cider ökade ännu mer, med drygt 18 procent.

Sedan dess har värmeböljan som bekant fortsatt. Fotbolls-VM under juni och juli gav ytterligare stöd åt försäljningen och nu är det, enligt Bronsman, bäddat för att 2018 blir bästa året hittills för den svenska bryggerinäringen.

- Sommaren är de viktigaste månaderna för oss, så blir sommaren bra blir hela året bra. Och nu har vi fått ett extremt fint väder som vi inte hade räknat med, säger han och fortsätter:

- På den svenska marknaden kommer det bli rekord, det tror jag. Om nu inte någonting händer i augusti och september.

"Ordentligt trendbrott"

Även Spendrups räknar med att värme- och VM-boomen innebär försäljningsrekord för helåret på den svenska marknaden.

- Vi har aldrig haft de här siffrorna tidigare, säger presschefen Rose-Marie Hertzman.

Siffrorna för juli är ännu inte klara men under maj och juni har Spendrups försäljning av flaskvatten ökat med 26 procent jämfört med motsvarande månader 2017. Både läsk och cider har ökat med omkring 36 procent medan folk- och starköl ökat med 10—12 procent.

Men den verkliga försäljningsraketen är alkoholfri öl:

- Den har gått upp med 54 procent. Det är ett ordentligt trendbrott som vi hoppas ska hålla i sig, säger Hertzman.

Kör treskift

För att kunna möta efterfrågan har Spendrups bryggeri i Grängesberg fått köra treskift, något man vanligen inte gör under sommaren.

- Normalt sett har vi lager som vi kan köra ut under sommaren som vi har producerat under senvåren. Men det har vi inte haft i år.

Förra sommaren var betydligt svalare och följaktligen krympte bryggerimarknaden under 2017 med 1,4 procent, enligt Spendrups som hänvisar till marknadsinformationsföretaget Delfi. Trots det ökade både Spendrups, Kopparbergs och Åbro sin omsättning, visar bolagens årsredovisningar.

Och de tre bryggerijättarna är alla lönsamma trots att den svenska marknaden, enligt Kopparbergs vd Peter Bronsman, är tuffare än många andra:

- Sverige är ett fantastiskt ölland, vi har så många bryggerier. Men samtidigt är vi ju bara tio miljoner människor. Så konkurrensen är knivskarp, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078