Nu är det sill-y season!
Midsommar är en av årets största mathelger. I år väntas försäljningen i dagligvaruhandeln uppgå till 7,5 miljarder kronor. Det är cirka 14 procent mer än genomsnittsveckan. Näst efter julen är midsommar, tillsammans med påsken, den viktigaste högtiden för dagligvaruhandeln.
Svensk Handels undersökning inför årets midsommarfirande visar att matförsäljningen kommer att öka med 14 procent, eller 920 miljoner kronor jämfört med genomsnittsveckan.
Försäljningen av sill, framför allt matjessill, får en ordentlig försäljningsskjuts under midsommarveckan. Förra årets midsommarvecka stod för hela 24 procent av årsförsäljningen av matjessill. Försäljningen av sill är drygt tolv gånger större än under en genomsnittsvecka.
– Midsommar är en riktig mathelg och det är högtryck i landets matbutiker. Får vi en solig midsommarhelg med ett pågående fotbolls-VM kommer många troligen att satsa lite extra på matinköpen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Svensk Handels undersökning visar att livsmedelsförsäljningen under förra årets midsommarvecka steg med 3,1 procent jämfört med året innan. Midsommarsiffrorna är en del av Svensk Handels sommarprognos som presenteras i sin helhet under veckan.