Starkt kvartal för Bergendahls
Trendbrott gentemot Matrebellerna.
Under perioden januari-mars 2018 ökade Bergendahls sin totala omsättning med cirka 5,3 miljarder kronor, en ökning med 4,6 procent i jämförbara butiker i jämförelse med samma period förra året.
Bäst gick det för Bergendahls egna butiker som hade en omsättning på 3,6 miljarder, en ökning med 5,5 procent. Matrebellerna, som redovisar separat, har under en längre tid presterat bättre än Bergendahls egna men sålde för på 1,7 miljarder, en ökning med 3 procent.
Omsättning inklusive moms januari-mars 2018, första kvartalet |
Samtliga, miljoner kronor | Samtliga ökning, procent |
Jämförbara ökning, procent |
|
Bergendahls Food, inklusive kunder | 3 558 | 6,6% | 5,5% |
Matrebellerna | 1 697 | 3% | 3% |
Totalt | 5 255 | 5,4% | 4,6% |