23948sdkhjf

Digitalisera mera!

Maya Saksi anser att handeln måste digitaliseras snabbare.

Hur långt har egentligen butiken kommit i sitt digitala liv? På butiksmässor i Europa ställer många av de stora it-jättarna och butiksinredningsföretagen ut hela miljöer för att ge en inblick i hur den digitala butiken ser ut. Men sanningen är att de ligger redan efter. Digital reklam, visst, det är väl bra, men den digitala butiken kan lyftas till oanade höjder.

Kombinerat med all information som redan finns lagrat om mig och som jag har godkänt kan jag som butikskund både få en effektiv och upplevelserik upplevelse. I stället för min handskanner skulle jag kunna tala in min planerade inköpslista eller inriktningen på vad jag planerar att handla och får via blåtandsteknik en karta var produkterna finns i butiken i min mobil samt förslag på produkter med extrapris.

Augmented reality i såväl skärmar som i min mobil ger mig inspiration om hur jag kan använda produkten och mer information om produktens tillkomst och transport. Skyltar läser av kön och ålder samt produkterna i min varukorg och kan ge förslag på kompletterande produkter. Digital teknik kan också användas för att effektivisera arbetet i butiken och för att kunna läsa av var kunderna befinner sig, hur många produkter som befinner sig i varukorgar och hur stor dagskassan är vid varje givet tillfälle.

Rätt använt, kan såväl AI som digitalisering vare butikens bästa verktyg. Som Tyskarna i Lund sjunger: ”binary systems is the future, I log on to the world.”
Jag tänker att för butiken finns det möjlighet att ta det ett steg längre och låt kunderna få koppla in och upp sig och att digitaliseringen får bl en mer integrerad del av köpupplevelsen.

Artikeln är en del av vårt tema Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078