23948sdkhjf

Stark öppning för digital matförsäljning

Lösplocket fortsätter att öka i försäljning, dock fortsatt kräftgång för middagslösningar.
Enligt en kvartalsrapport från Svensk digital handel i samarbete med HUI research har året börjat starkt för näthandeln med livsmedel.

Jämfört med första kvartalet 2018 ökade livsmedelsförsäljningen över nätet med 30 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Försäljningen av lösplock stod för en ökning på 48 procent. Försäljningen av middagslösningar fortsätter dock att minska, nu med 4 procent. För fjärde kvartalet 2017 minskade försäljningen av middagslösningar med 7 procent och under helåret 2017 med 8 procent. Försäljningen av lösplock ökade under helåret 2017 med 38 procent.

Läs också: Näthandeln med livsmedel ökade rejält

Tina Thorsell, tillförordnad vd på Svensk digital handel, kommenterar försäljningsstatistiken i ett pressmeddelande och menar att 2018 har börjat starkt, bland annat på grund av en en tidig påsk.

– Första kvartalet öppnade starkt och resultatet överträffade helårsprognosen om 25 procent. Det var framförallt löslocket som drev på tillväxten medan middagslösningarna uppvisade en svag minskning. Under första kvartalet fick livsmedelskonsumtionen extra dragningskraft av den tidiga påsken som flyttade från april i fjol till mars i år, säger hon.

Svensk digital handel bedömer att den starka tillväxten kommer att hålla i sig under året.

Rapporten baseras på försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys samt Årstiderna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.118