När blir ekologiskt hygienfaktor?
Vem är ekologigast? (Jag vet att ordet inte finns) Och hållbarast? Enligt SB Index anser konsumenterna att Coop är det. Hemköps vd, Thomas Gäreskog anser att det är vad Hemköps kunder förknippar kedjan med. Lidl anser att man har tagit ett lite större steg än de andra med butiker som byggs för att vara hållbara, både till innehållet och i byggnaderna. Och Paradisets Johannes Cullberg anser att de andra har åt helvete fel och att det bara är han som erbjuder mat utan tillsatser och äkta varor.
Det är absolut inget fel i att alla kedjor agerar för en hållbarare värld och förhoppningsvis bidrar till att vi efterlämnar en planet som går att leva på och av till kommande generationer. Det som ger mig huvudbry är att hållbarhet och att erbjuda ett ekologiskt sortiment inte är en hygienfaktor, utan en marknadsföringsfaktor. Jag grundar mitt påstående på att om hållbarhet och ett ekologiskt sortiment vore en hygienfaktor och en självklarhet, skulle det inte vara lika mycket av ett buzz-word som det är idag.
För när det pratas mycket om ekologiskt och hållbarhet kan man nästan få för sig att det handlar till viss del om greenwashing. Som när företag ställer upp en bikupa på sitt tak och sedan skickar ut pressmeddelande om hur miljövänligt man är, medan man låter företagets dieseltruckarna gå för fullt på motorvägen utanför byggnaden. Jag hoppas att alla kedjor inom snar framtid ekologigast så att ett ekologiskt sortiment är en självklarhet och inte en markandsföringspunkt.
Det börjar närma sig deadline för att nominera sig till Dagligvarugalan. Vilken kategori satsar ni på att vinna i din butik? Alla kan vinna, för det är faktiskt inte storleken som spelar roll, utan insatsen.
Artikeln är en del av vårt tema Ledare.