Våga stå ut i ostdisken
Den som vandrar längs med diskarna på Sabis Fältöversten märker den skillnad när de närmar sig osten – och det är inte lukten. Istället för de andra diskarna möts man istället av uppställda bord och möjligheterna att gå in i ett helt rum fyllt med ostar i alla tänkbara former och storlekar.
– Det här rummet spelade nog en stor del in i varför vi vann Dagligvarugalan. Här kan man gå in och ta en bra bit ost utan att köa och vänta på en fredag när det kan vara långa köer. Alla vill faktiskt inte handla över disk och jag har jättemånga kunder som säger till mig att: ”Thomas, jag har aldrig ätit och köpt så mycket ost som nu”, det säger ostmästare Thomas Karlsson som tillsammans med Jessica Eng styr över ostavdelningen på Sabis.
Enligt Thomas Karlsson är själva ”ostpratet”, att vara lyhörd för vad kunderna vill ha nyckeln till en bra ostförsäljning. Det handlar om att följa trenderna och behoven hos kunderna samtidigt som en bra ostavdelning också måste våga stå ut.
– Det handlar om att skapa en wow-effekt. Man kan till exempel ta hem stora ostar, skära upp dem på ett bra sätt och använda sig av intressanta verktyg. Man vill ge kunderna en snackis som de kan prata om senare när de kommer hem.
Just ”snackisar”, berättelser och ursprung är något som faktiskt ökar försäljningen och lojaliteten hos kunderna. Thomas Karlsson är noggrann med att hela tiden ge kunderna möjlighet att själva lära sig om ostarna, dels genom att prata med dem men även genom att placera ut informationsskyltar och berättande texter på innehållsförteckningarna. Ett merjobb visst – men något som betalar tillbaka sig i längden.
Ostbranschen är till sin natur konservativ där gamla metoder och produkter fortfarande dominerar men för den sakens skull behöver det inte råda någon brist på variation. Säsonger kommer och går ,även bland ostarna och just ursprung, småskaligt och lokalt är viktiga trender som en bra ostdisk har koll på.
– De små leverantörerna växer och de vill vi gärna ha med, man vill nästan ha namnet på gubben eller tanten som ystat osten. Både vi och kunderna vill ha ett ursprung, det ger ett mervärde, säger Thomas Karlsson som menar att det gäller för all sorts ost, även den mer ”vanliga” vardagsosten.
– Vi säljer väldigt mycket ost i vårt rum men ser man till kilo så säljer vi så klart mer hushållsost, herrgård och liknande. Men även här brukar vi sätta upp informationsskyltar om smaksättning och så vidare. Här ser man också att det färdigskivade ökar enormt.
En annan trend som Thomas Karlsson noterat är att matlagningsosten ökar i omfattning och att det här finns en möjlighet att hjälpa den osäkra kunden med information om sånt som smältgrader och olika recept och. Att matlagningsosten ökar märks också när Thomas Karlsson får frågan om vad som säljer bäst.
– Gruyere är en riktig storsäljare, den är så bra som den är, så mångsidig som den ju faktiskt är. Gruyere och parmesan, säger han.