Brott tar tid från service i butik
Vi på Ica gjorde nyligen en undersökning där vi frågade 1000 personer om de kommer att handla mat online eller i butik i framtiden. Svaret var att 83 procent tror att de kommer handla mat i en fysisk butik även i framtiden. När frågan gällde andra områden inom handel var andelen som trodde de skulle handla online klart högre. En av de främsta anledningarna till att respondenterna sa sig vilja fortsätta handla mat i butikerna var att man tycker man får bättre service där.
Om det blir som undersökningen säger får framtiden utvisa, men jag personligen är övertygad om att digitaliseringen kommer driva upp kraven på service och erbjudande. Trots den senaste tidens skandal kring hur Facebook och Cambridge Analytica har vi vant oss vid och förutsätter en mer personaliserad service. Ribban för höjs hela tiden. Butikerna måste därför fortsätta utveckla sin service och presentera en butik som kunderna tycker om att handla i, där man guidar kunden rätt och ger råd och tips.
Men samtidigt som digitaliseringen ökar kraven på service, gör en annan samhällsutveckling att butikerna behöver lägga tid på något helt annat. Inbrott och rån i butiker fortsätter ligga på en alltför hög och oroväckande stabil nivå, och samtidigt ökar enligt samstämmiga uppgifter stölder och hot.
Ett hårdare samhällsklimat gör att en legitimationskontroll eller ett försök att stoppa en stöld snabbt kan eskalera till hot eller våld. Att anmäla tar tid från annat, och upplevs ofta som meningslöst eftersom polisen sällan hinner utreda hot eller stöld.
Den här utvecklingen är inte bra för kunder, butiker, lokalsamhället eller ens för de som stjäl. Jag är väldigt ofta ute i butik och där hör jag om ökande oro och ett otillräckligt stöd från samhället.
Om vi inte kan fokusera på att serva våra kunder, så tappar vi långsiktigt vår konkurrenskraft. Och om butikerna försvinner från en plats så försvinner arbeten och service. Det ger i sin tur områden där färre vill bo, vilket ytterligare spär på den sociala nedåtspiralen och otryggheten.
Vi inom handeln arbetar lokalt med detta varje dag och är villiga att göra ännu mer för att hjälpa till, men det behövs konsekvenser för de som begår brott i butik och större insatser från samhället om vi vill värna butikens framtid.
Anders Svensson, vd Ica Sverige
Artikeln är en del av vårt tema Krönika.