23948sdkhjf

Hallå där! Louise König, hållbarhetschef, Coop

Coop firade en ny hållbarhetstriumf när man blev utsedda av kunderna till det mest hållbara varumärket i Sverige i den årliga undersökningen, Sustainable Brand Index.

Vad ser du som den främsta orsaken till att ni har tagit förstaplatsen?
– Först och främst: att folk har röstat på oss och gett oss sitt förtroende är verkligen jätteroligt. Vi är väldigt glada över att ha hamnat på förstapositionen. Vi har blivit tydligare och manifesterar bättre det vi har stått för väldigt länge. Vi har tagit ställning för konsumenten och viktiga matfrågor, vi har positionerat oss inom ekologiskt och inspirerat människor att äta mindre kött och mer vegetariskt. Vi har varit lite vågade där.

Vilka är de största utmaningarna Coop har framför sig i sitt hållbarhetsarbete?
– Jag tror att det fortsatt finns jättemycket att göra för att inspirera folk att välja hållbara varor. Där tror jag att vi kan bli ännu bättre. Det är inte helt lätt komma ut i bruset, människor har bråttom och så ska vi samtidigt försöka få dem att köpa bra mat med mervärde.

Det är valår i år, vilka är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för dig?
– Eftersom de flesta politiker inte är så engagerade i mat skull det vara spännande om politikerna kunde anamma FN:s 17 globala mål i alla sina strategier. Att man driver och mäter för mål 12, som är hållbar konsumtion och skickar signaler med olika styrmedel att man verkligen satsar på detta. Att vi ska satsa på det här. Det finns så mycket göra där och det finns alldeles för lite incitament.

Kan du ge några exempel?
– I dag finns inte ens nationell mätning för Per Bolund (finansmarknads- och konsumentminister, biträdande finansminister) att följa upp den hållbara konsumtionen med, hur hög är den? Börja med alla tredjepartsmärkningar, börja med initiativ för att få människor att äta mer frukt grönt, premiera att folk återanvänder, återvinner och lånar av varandra snarare än köper nytt. Börja ställa om Sverige till fossilfritt i alla dimensioner. Här tror jag att Sverige kan bli bäst i världen om vi verkligen vill.

Du vann pris som årets hållbarhetschef förra året också. Det måste vara rätt roligt på jobbet och att vara du just nu?
– Ja det är jättekul! Det är fantastiskt att vi vinner alla dessa utmärkelser som bästa chefen, Sveriges grönaste varumärke med Änglamark i tisdags och så det här. Det är värsta vinstregnet just nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125