Priser drev ökning
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,6 procent i februari, enligt Detaljhandelsindex, DHI, från SCB och HUI Research.
Bakom ökningen ligger höjda priser. Mätt i fasta priser minskade försäljningen med 1,1 procent. Sällanköpshandeln ökade med 1,3 procent i löpande priser. Här har prisutvecklingen varit en annan, och ökningen i fasta priser blev hela 3,4 procent.
Totalt ökade detaljhandelns försäljning med 1,9 procent i löpande priser och 1,5 procent i fasta priser.
För årets två första månader har dagligvarorna minskat med 1,1 procent, medan sällanköpshandeln ökat med 3,1 procent och detaljhandeln med 1,3 procent, allt mätt i fasta, kalenderkorrigerade priser.
På grund av en försening i statistikproduktionen har inte HUI Research kunnat analysera utfallet i en kommentar denna månad. Kommentaren för februari kommer istället när siffrorna för mars presenteras den 27 april. Det blir den sista gången DHI presenteras i nuvarande form.
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | 2,6 | -1,1 | -1,1 |
Sällanköpsvaror | 1,3 | 3,4 | 3,4 |
Total detaljhandel | 1,9 | 1,5 | 1,5 |
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-FEBRUARI 2018 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | 2,4 | -0,6 | -1,1 |
Sällanköpsvaror | 3,1 | 4,1 | 3,1 |
Total detaljhandel | 2,8 | 2,1 | 1,3 |
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget. |