Prognos: Så många miljarder spenderas i årets påskhandel
Dagligvaruhandeln gör sig redo för påsken i nästa vecka. Enligt Svensk Handels påskprognos kommer vi spendera totalt 7,4 miljarder kronor under påskveckan. Skärtorsdagen är den stora inköpsdagen och omsättningen i matbutikerna väntas dubbleras, jämfört med en genomsnittlig vardag. Påsken är handelns tredje viktigaste helg, efter jul och Black Friday/Cyber Monday.
- Påsken är en riktig mathelg och det kommer att vara ordentligt drag i landets matbutiker. Näst efter jul är påsk och midsommar de viktigaste högtiderna för dagligvaruhandeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Köpvanorna i påsk
Mest populärt på det svenska påskbordet är föga överraskande ägg, sill och lax. Dessutom ökar konfektyrförsälningen att öka med 64% jämfört med genomsnittsveckan.
Svensk Handels konsumentundersökning visar att 75%, alltså tre av fyra, planerar att handla påskmaten i en större mataffär i år. Matförsäljningen på nätet ser dessutom ut att öka från förra årets 2 procent till 4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i år.
Bidrar till fler jobb
Den stora trafikökningen i handeln under påskveckan bidrar också till fler jobb. Drygt var fjärde dagligvaruhandlare (27%) planerar att ta in extrapersonal under påsken. Totalt skapas 2 400 extrajobb.
- Bra fart i handeln innebär bra fart på arbetsmarknaden. Årets påskhandel kommer att skapa möjlighet för många unga att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.