23948sdkhjf

Långt kvar till jämställd butik

Sju av tio anställda i dagligvaruhandeln är kvinnor - men bland butikschefer råder nästan motsatt förhållande.

I dagligvaruhandeln är endast fyra av tio kvinnor. Jämställdheten bland handlare är ännu sämre. Bara två av tio är kvinnor visar en kartläggning som Fri Köpenskap gjort.

Linda Palmetzhofer, förste vice förbundsordförande i fackförbundet Handels, är inte överraskad av obalansen.

– Men det känns väldigt tråkigt, och branschen behöver nog se över hur den rekryterar.

Palmetzhofer tror att en förklaring till snedfördelningen kan bero på fenomenet ”män rekryterar män”.

– Dessutom handlar det om ett vidare samhällsproblem. Kvinnor, rent generellt, kan i många fall tveka inför att ta på sig mer ansvar på jobbet eftersom de ofta redan har ett stort ansvar för hem och familj.

Linda Palmetzhofer anser att branschen både bör se över arbetsuppgifter som ingår i chefsrollerna och uppmuntra kvinnor att tro mer på sig själva.

– Tjejer kan behöva pushas på ett annat sätt, och det är inte minst viktigt att det finns goda förebilder, säger hon.

I landets Icabutiker är 19,9 procent av handlarna kvinnor. Det är en ökning med nästan fyra procentenheter jämfört med 2009.

– Så sakta men säkert går det åt en mer jämställd handlarkår, säger Magdalena Sekkenes, pr-ansvarig på Icahandlarnas förbund.

Målet till 2020 är att kvinnor ska utgöra hälften av alla Icahandlare som tillsätts. I fjol var andelen knappt 30 procent i de Icabutiker som överläts och 45 procent i butiker som fick en nyrekryterad handlare. Knappt hälften av de 20 nya kvinnorna rekryterades i en öppen process; övriga blev handlare i generationsskiften eller via kompanjonskap.

I snitt överlåts 60-80 Icabutiker per år.

– Det är framförallt vid nyrekryteringar det finns möjlighet att öka antalet Icahandlare som är kvinnor, säger Magdalena Sekkenes.

Hon berättar att Ica Sverige och Icahandlarnas förbund arrangerar ”välbesökta och uppskattade” inspirationsdagar för att uppmuntra kvinnor på ledande positioner i butikerna att sikta på att bli handlare. I samma syfte delar förbundet årligen ut 20 ledarskapsstipendier.

– I handlarledet finns också en tradition att uppmuntra handlartalanger att söka sig vidare till en egen butik, säger Magdalena Sekkenes och framhåller att Icas grundläggande policy är att handlarna ska motverka all slags diskriminering, exempelvis på grund av kön.

I Axfood är andelen kvinnor som är handlare något högre än inom Ica. Av 506 handlare i Hemköp, Handlar’n och Tempo, som Fri Köpenskap fått statistik om från Axfoods presstjänst, är 132 kvinnor. Det motsvarar 26,1 procent, 6,2 procentenheter högre än inom Ica.

Samtidigt är andelen kvinnliga butikschefer 32 procent i de Willys- och Hemköpsbutiker Axfoodkoncernen äger. Långsiktigt är målet att andelen i de egenägda butikerna ska vara 40-60 procent, enligt Axfoods presschef Claes Salomonsson.

”Innan vi är där är vi inte nöjda”, skriver han i en kommentar.

Axfoods HR-direktör Louise Ring beskriver målet som ”en jämn fördelning bland kvinnor och män i ledande befattning”.

”Därför arbetar vi ständigt med vår ersättarplanering för att både identifiera och lyfta fram potentiella butikschefer – både män och kvinnor. Ett av våra stödjande mål är att alltid ha minst en kvinna och minst en man identifierad för varje ledarroll i koncernen”, skriver Louise Ring i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11