Unilever hotar med att lämna Facebook
I Sverige, där annonsörer också irriterar sig på sociala medier, välkomnas beskedet.
Hatmeddelanden på sociala medier gör att kundernas förtroende urholkas, enligt Unilevers marknadschef Keith Weed.
- Det handlar om att ha en positiv inverkan på samhället och om vi som ett företag vill engagera oss i företag som inte åtar sig att ha en positiv inverkan, säger han till Wall Street Journal, inför ett tal han höll vid Interactive Advertising Bureau i Kalifornien.
Helt finansierade
Enligt Weed struntar kunder i om annonsörer får bra resultat på sina annonser, däremot bryr de sig när ett varumärke placeras via reklam för att finansiera terror och saker som fejknyheter och rysk inblandning i det amerikanska valet.
"Vi ser ett kritiskt skifte i hur människor litar på sociala medier och mer "traditionella" medier. I USA litar nu bara färre än en tredjedel av människorna sociala medier, medan nästan två tredjedelar litar på traditionell media", sade Weed enligt Unilever.
Företag som annonserar behöver tala öppet om de problem som finns på teknikplattformar, eftersom de i princip är helt finansierade av annonspengar.
"Innan tittare slutar titta, måste annonsörer sluta annonsera och utgivare sluta publicera", sade han enligt företaget.
Sökes: Omtyckta och trovärdiga
Ulf Hermansson Samell, marknadschef för Sveriges Annonsörer, välkomnar utspelet, och säger att förtroendet för de sociala medierna minskat hos annonsörer.
- Det här med att man kan köpa följare, att det finns mycket robottrafik. Det är inte full transparens, det måste vi ha för de här annonsbedrägerierna kan inte fortsätta, säger han till TT.
Men det handlar också om det tveksamma material som sprids där.
- Vi vill ju ha arenor där vi kan annonsera, då vill vi att de ska vara bra, omtyckta och trovärdiga.
Annonspengar kan flyttas
Hermansson Samell tror att Google, Facebook och Twitter lyssnar när en sådan annonsjätte som Unilever ger sig in i debatten.
- Flera av de multinationella bolagen jobbar med produkter riktade för alla, från minsta lilla nyfödda. De har varumärken som man behöver kunna lita på, och då måste de vara i miljöer man kan lita på, säger han.
Om Unilever gör allvar av sitt hot tror han att pengarna flyttar till de egna kanalerna, där man har full kontroll. Det kan exempelvis röra sig om den egna sajten, nyhetsbrev och lojalitetsprogram, även om Harmansson Samell inte utesluter att tryckta medier kan få tillbaka en del av annonskakan.