"Betydande potential" i Arlas nya partnerskap
Genom ett licensavtal med Storbritanniens ledande varumärke inom ekologiska mejeriprodukter hoppas Arla kunna öka ekoandelen mjölk som säljs i landet.
I kombination med statistik som visar att 25 procent av hushållen i Storbritannien brukar köpa ekoprodukter, räknar man därför med att det går att få rejäl fart på försäljningen av ekologiska mejerivaror.
Det är det som ligger till grund för Arlas senaste drag. Genom att låta dotterbolaget Arla foods limited förvärva brittiska mejeriproducenten Yeo Valley group limiteds dotterbolag, med namnet Yeo Valley dairies limited, får man också en licens för den brittiska marknaden.
Förutsatt att köpet går igenom får Arla framöver rätt att använda Yeo Valleys varumärke för mjölk, smör, bredbart och ost. Samtidigt behåller Yeo Valley självständig kontroll för produktkategorierna yoghurt, glass, grädde och desserter.
Enligt Arlas Peter Giørtz-Carlsen är potentialen "betydande":
– Vår ambition är att uppmuntra kunder i Storbritannien att byta från konventionell till ekologisk mjölk, smör och ost. Vi vill driva den övergripande tillväxten för ekologiska mejeriprodukter, säger Peter Giørtz-Carlsen, Arlas Europachef, i ett pressmeddelande.