23948sdkhjf

Ica storsatsar på näthandel

Ica investerar i centrala e-handelslager, som kan sköta varuplockningen åt butiker. Lösningen kan bidra till att fler av landets cirka 1 300 Icahandlare öppnar nätbutiker.

”Det finns många butiker som vill starta e-handel” under 2018, skriver Ica Sveriges e-handelschef Magnus Rosén i svar på Fri Köpenskaps frågor om näthandel.

Enligt Rosén är huvudfokus i år att öka försäljningen i befintliga butiker. Andra mål är sådant som att fortsätta vidareutveckla e-handelsplattformen, hemleveranserna och hämtning i butik.

”E-handel kommer inte att passa alla Icahandlare, och tajmningen för när en butik ska kliva på kommer också att variera. Det finns butiker som hoppar av när de insett att e-handel inte passade just på deras marknad”, skriver Magnus Rosén.

Exakt hur mycket näthandeln omsätter inom Ica Sverige är inte känt för utomstående. Enligt vd:n Anders Svensson handlar det om ”över en miljard” kronor fram till och med tredje kvartalet 2017. Det kan jämföras med att Icabutikernas totala försäljning var drygt 84 miljarder kronor under perioden januari-september i fjol och drygt 114 miljarder under helåret 2017.

”Vi särredovisar inte e-handeln. Vi tycker också att man ska ha ett helhetsperspektiv på kunden. Vi ser att de butiker som erbjuder e-handel får mer lojala kunder som handlar för mer”, skriver Magnus Rosén.

Han pekar på att onlineförsäljningen i de svenska Icabutikerna ökade med 52 procent i tredje kvartalet jämfört med motsvarande period 2016. Lösplock ökade med 59 procent och Icas matkassar med 24 procent.

Enligt Rosén är det drygt 200 Icabutiker som erbjuder e-handel. Samtliga erbjuder hämtning i butik och omkring 170 har hemkörning. Cirka 570 butiker erbjuder Icas matkasse, och i många fall kan kunden välja mellan att hämta i butik eller få den levererad till dörren.

Tidigare har Icagruppens vd Per Strömberg sagt att det är färre butiker anslutna till e-handelstjänsten än vad man räknat med.

”När vi startade e-handel brett trodde vi att fler skulle ansluta sig. Men nu har vi insett att det viktigaste inte är antalet butiker, utan att det är butiker med rätt förutsättningar. Att vi växer med mer än 50 procent inom online är ett bevis på att det inte är mängden som är viktigast”, skriver Magnus Rosén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156