Lönnroth tillbaka i Maxi med ny butik
– Jag är både stolt och glad över att vara tillbaka, säger han och tillägger:
– Vi kommer att göra ett jättebra jobb.
Fri Köpenskap träffar handlaren i samband med tisdagskvällens förhandsvisning av nya Maxi Moraberg. Nära E4/E20 och den växande stadsdelen Glasberga har Ica och Lönnroth satsat på 4 000 kvadratmeter ny butiksyta.
– Jag är nog mest nöjd med att vi har lyckats skapa en sådan varm atmosfär här, säger han medan inbjudna gäster som Ica Sveriges vd Anders Svensson och Icagruppens styrelseordförande Claes-Göran Sylvén passar på att gratulera den nygamle Maxihandlaren till en fin butik.
Bland många kundmagneter märks en förbutik med pizzeria, bemannade diskar för delikatesser, chark och ost. Eget kök och ett enormt färskvaruutbud kan också bidra till att skärpa konkurrensen i Södertälje, där det sedan länge finns en annan Maxi och en handfull andra Icabutiker.
Stora Coop och två Willys hör också till konkurrenterna liksom Hemköp och Lidl. Längs motorvägen mot Stockholm finns flera konkurrenter i Maxistorlek, bland andra City Gross i Kungens kurva.
Enbart i Södertälje handlas dagligvaror för cirka tre miljarder kronor på årsbasis. Uppemot hälften av de 95 000 invånarna har utländsk bakgrund.
– Vi har anpassat sortimentet därefter. Bland annat har vi 17 sektioner världens mat, berättar Markus Lönnroth som är inne på sin sjätte Icabutik sedan han inledde i Sollentuna.
Då var han 23 år och landets yngste Icahandlare. Sedan dess har handlaren bland annat avverkat Maxi i Botkyrka och Kvantum på Öland. En kort sejour i möbelhandeln och några år som vd för Axfood-ägda Prisextra (senare införlivat i Hemköp) har 51-åringen också hunnit med.
– Men det här är min sjätte och sista butik, säger han om Maxi Moraberg.
Butiken blev verklighet sedan Ica och Biltema gått ihop om jätteinvesteringen på en totalt 13 000 kvadratmeter stor ”låda”. Biltillbehörsdelen öppnar nästa år och tidigt i morse välkomnade Maxi sina första kunder.
Mottot ”Södertäljes mest vakna stormarknad” handlar enligt Markus Lönnroth inte bara om öppettiderna (varje dag 07-23).
– Vi ska vara vakna på alla vis, säger han.
Enligt Markus Lönnroth är siktet inställt på att under tredje verksamhetsåret nå en försäljning på 250 miljoner kronor netto på livsmedelssidan. Specialsortimentet, med bland annat Maxis nya försöksoncept inom skönhet och hälsa, beräknas då bidra med ytterligare 30 miljoner.