Fortsatt ökning för dagligvaruhandeln
Enligt HUIs detaljhandelsindex uppgick den svenska dagligvaruhandeln bättre än väntat då försäljningen ökade med totalt 3,4 procent i löpande priser (1,1 procent i fasta priser), att jämföra med sällanköpsvaruhandeln som ökade med totalt 3,2 procent i löpande och 5 procent i fasta priser.
Siffrorna för dagligvaruhandeln blev högre än väntade men enligt HUI ska man ta till sig siffrorna med viss tillförsikt.
Dagligvarubranschen visar upp en nolltillväxt under de första nio månaderna och den svaga tillväxten uppger HUI bero på att restauranghandeln tar allt större andelar på grund av att allt fler måltidsköp sker hos restaurangerna, samt att dagligvarubranschens non-food-försäljning gått svagt. Sedan 2009 har andelen måltidsinköp sedan 2009 ökat med 5 procent och idag spenderar den genomsnittlige konsumenten 29 procent av sin matbudget på restaurang.
Enligt HUI kommer dagligvaruhandeln att få det fortsatt tufft, även om konjunkturen vänder till det sämre.
DETALJHANDELSINDEX OKTOBER 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | 3,4 | 1,1 | 1,1 |
Sällanköpsvaror | 3,2 | 5,0 | 3,7 |
Total detaljhandel | 3,3 | 3,3 | 2,6 |
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-OKTOBER 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | 2,1 | 0,0 | 0,4 |
Sällanköpsvaror | 2,1 | 3,3 | 3,6 |
Total detaljhandel | 2,1 | 1,9 | 2,7 |
Dagligvaruhandeln redovisas exklusive Systembolaget. |