23948sdkhjf

Ljust lager med mörkt namn

E-handelslager, e-handelsnav, darkstore. Coops anläggning i Kungens Kurva utanför Stockholm är ett kärt barn med många namn.

– Det här med darkstore är egentligen ett gammalt Tesco-begrepp. När de lade ner ett antal fysiska butiker gjorde de om dem för e-handel, släckte alla skyltar, och använde dem som e-handelslager. Därifrån kommer namnet darkstore, förklarar Niklas Zeitlin, operativ chef för Coops e-handel.

– Det här är något helt annat, helt anpassat för e-handel, säger han.

Niklas Zeitlin har jobbat med Coops e-handel sedan den drog igång 2008.

– Vi drog förslaget för Coops styrelsen 2007, och var igång våren 2008, säger han.
Till att börja med drevs e-handeln under varumärket Mataffären.se. Ett e-handelslager byggdes upp i Högdalen i södra Stockholm, som sedan varit i drift fram till i år, då verksamheten flyttades över till den nya anläggningen i Kungens Kurva.

– Det har varit ett snabbfotat projekt, konstaterar Niklas Zeitlin. Beslutet togs vecka 42 förra året. Under vecka 11 i år plockades de första beställningarna här.

I en lagerlokal, som tidigare tillhörde installationsgrossisten Ahlsells, har Coop byggt upp sitt nya e-handelslager. På 6 000 kvadratmeter finns cirka 11 000 varor.
Här jobbar ett 70-tal anställda med att plocka e-handelsordrar för hela Mälardalen. I Storstockholm har Coop ett samarbete med Widrikssons åkeri, som kör leveranserna i mindre lastbilar. För leveranser till övriga Mälardalen är det omlastning som gäller.

– I Göteborg har vi e-handelsplockning vid Stora Coop Bäckebol. Sedan har vi butiksplockning i ytterligare ett 20-tal butiker runt om i landet. Coop har valt att inte låsa fast sig vid en enda produktionsmodell för e-handeln, säger Niklas Zeitlin.
Men i Stockholm kretsar det mesta kring lagret i Kungens Kurva.

Med hjälp av programvara från Cub Systems plockar personalen ordrarna från de olika delarna av lagret. Cub har förutom Coop även levererat plocksystem till Ica och Axfood. Lösningen finns i dag i över 200 butiker.

– Det är ett fantastiskt system som vi leker mycket med för att öka produktiviteten, säger Niklas Zeitlin.

Lagerhyllorna, det installerade rullbandet och programvaran är de parametrar Niklas och hans medarbetare skruvar på för att optimera verksamheten.

– Det kommer att förändras en del när volymerna växer, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125