Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna
Lösplock växte med 38 procent medan middagslösningar backade 7 procent, enligt D-food Index som görs av Svensk Digital Handel i samarbete med HUI Research.
Malin Winbom, tillförordnad vd på Svensk Digital Handel, tror att nedgången för middagslösningarna helt enkelt kan bero på att konkurrensen från lösplocket ökat.
– I och med att det har blivit enklare att handla lösplock tror vi kanske att det inte längre finns samma behov av middagslösningar, säger hon.
Lösplocket kan också ha gynnats av att alla de stora livsmedelskedjorna har tagit steget fullt ut på nätet, enligt Winbom.
– Kedjorna har nu också lösningar som gjort det enklare för konsumenterna att handla, säger hon.
Indexet för tredje kvartalet omfattar både perioden med industrisemester och återgången till vardag under hösten.
– Jag tror att många passade på att handla mat på nätet när de åkte ut till sommarstugorna. Och sedan har de fortsatt efter att de kom hem, säger Malin Winbom, som förutspår att näthandeln med livsmedel kommer att fortsätta öka.
– Vi handlar inte så mycket mat på nätet jämfört med exempelvis britterna, konstaterar hon.
D-food Index speglar försäljningen i kronor och ören hos alla de stora aktörerna inom handeln med mat på nätet.
I fjol såldes livsmedel på nätet för totalt 3,8 miljarder kronor, enligt Winbom. Hittills i år har försäljningen ökat 17 procent. Lösplocket har gått upp hela 37 procent medan försäljningen av färdiga middagslösningar backat 9 procent.
Försäljningen av mat på nätet
|
||
Typ av försäljning | Tredje kvartalet* | Hittills i år* |
Middagslösningar | −7 | −9 |
Lösplock | 38 | 37 |
Totalt | 21 | 17 |
*Fotnot: Ökning av försäljningen i procent
Källa: D-food Index, Svensk Digital Handel, HUI Research |