Dagligvaruhandeln ökade mer än väntat
Enligt HUIs detaljhandelsindex gick den svenska dagligvaruhandeln bättre än väntat då försäljningen ökade med totalt 4,1 procent i löpande priser (1,4 procent i fasta priser). Ökningen var högre än förväntat men enligt HUI ska siffrorna tas med en nypa salt då de kan komma att justeras när definitiva utfallet publiceras.
Många andra branscher har påverkats av digitaliseringen vilket gjort att priserna blivit mer transparenta och följaktligen pressats ner men så är inte fallet för dagligvarubranschen där endast 2 procent av handeln sker online. Enligt HUI kommer dock digitaliseringen även att påverka framtida resultat.
HUI jämför de svenska matpriserna med de i Storbritannien och menar att när de svenska priserna ökat med 6 procent under en femårsperiod så har de brittiska minskat med 4 procent, förmodligen som resultat just digitaliseringen.
Totalt omsatte detaljhandeln drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser.