Allt fler handlar på nätet
I den senaste e-barometern, en kvartalsrapport för utvecklingen för näthandeln som publiceras av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel framgår det att e-handeln ökar med 15 procent i jämförelse med samma kvartal 2016.
Mest handlas det kläder, skönhetsprodukter och media men för dagligvaruhandeln som varit trög i startgroparna går det också uppåt, om än i en mindre dramatisk takt.
Försäljningen av livsmedel ökade med 14 procent under kvartalet vilket var något lägre än förra året. Lösplocket stod för den största ökningen medan matkassarna hade det kämpigare, men de förväntas däremot öka under höstförsäljningen.
Livsmedelshandeln på nätet är dock knappast mättad då antalet personer som valde att handla på nätet nästan fördubblades, från 5 procent till 9 procent, vilket var den enda varukategorin som såg någon markant förändring.
För sällanköpsbranschen innebär ökningen på 15 procent att hela tillväxten för branschen nu sker på nätet medan de fysiska butikerna står stilla.