Lidl går starkt framåt
Under det senaste räkenskapsåret (1 mars 2016 – 28 februari 2017) ökade Lidls omsättning med 7,5 procent vilket kan jämföras med branschens totala försäljningsökning som under 2016 låg på 2,3 procent.
– Vi fortsätter investera i våra butiker, hållbarhet och vårt erbjudande. Under kommande år ska vi fortsätta växa med ytterligare etableringar. Vårt mål är att ha 200 butiker i Sverige år 2020, säger Lidls Sverigechef Johannes Fieber i en kommentar.
Rörelseresultatet under perioden var dock inte lika imponerande då det nära halverades 48 miljoner kronor, en rörelsemarginal på 0,5 procent.
Expansionen av antalet butiker går också den i maklig takt då det nuvarande antalet butiker om 169 endast är en ökning med två butiker sedan 2013/14.
Lidl går bättre än Netto, sin danska konkurrent som med sina 159 butiker hade en omsättning på 4 781 miljoner kronor 2016, en ökning med 0,2 procent.