Axfood startar nätapotek
I dag på morgonen skrev nyhetssajten Breakit att Axfood avser starta ett nätapotek. Axfoods presstjänst bekräftar nyheten, men säger att varken bolagsnamn eller lanseringstid är klara ännu.
– Nyheten har läckt innan vi tänkt gå ut med den, därför har vi varken bilder eller närmare upplysningar om konceptet, säger presschefen Claes Salomonsson.
I pressmeddelandet skriver Axfood de äger 28 procent av det nybildade e-handelsbolaget Hubia* som planerar att lansera ett nytt nätapotek i Sverige.
Övriga delägare är Novax, Axel Johnsons investeringsbolag, samt entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer. Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat och drivit LensOn, som är en av Europas största nätbutik för kontaktlinser och glasögon, och som 2012 såldes till ett brittiskt bolag.
Affärsidén med det nya apoteksbolaget är att erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.
− Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare/farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias vd Kim Persson i pressmeddelandet.
I Axfoods butiker kan man idag enbart köpa receptfria läkemedel. Genom det planerade nätapoteket skulle Willys och Hemköps e-handelskunder på sikt även kunna erbjudas receptbelagda läkemedel.
Klas Balkow, Axfood vd och koncernchef, kommenterar investeringen på följande sätt:
− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria.
Apoteksmarknaden i Sverige växer ständigt och omsatte i fjol cirka 40 miljarder kronor, varav e-handeln är den del som ökar snabbast.
Hubia är bolagsnamnet. När väl nätapoteket lanseras på marknaden kommer det att bli under ett annat, ännu inte fastställt, namn.