När konsumenten ändrar matvanor
panelen består av Anders Svensson, vd, Ica Sverige, Catrin Folkesson, online director, Coop,Jonas Arnberg, vd, HUI Research, Magnus Kempe, director retail, Kairos Future
och diskussionen modererades av Jennifer Rock-Baley, partner, EY
Diskussionen tar sin avstamp i EY:s och Kairos Futures rapport ”Future of Nordic Retail” som handlar om de nu starkaste drivkrafterna inom samhälle, handel, konsument- och köpbeteende, och förutspår vilka effekter vi kommer se av dem framöver. Rapporten bygger på intervjuer med nordens främsta dagligvaruaktörer.
Magnus Kempe från Kairos Futiure inleder med att säga att vi lever i en osäker tid:
- Saker vi tagit för givna är inte självklara längre. Detta påverkar handeln. Min känsla är att retail befinner sig där mediebranschen fanns för 8 -10 sedan. Man testar mycket nytt. Svårigheten är att få in kunder i butik– kunden har fått mer makt.Tjänstefireringen tar marknadsandelar från dagligvaruhandel.
Han framhåller att det är två saker som han lärt sig av rapportarbetet: det gäller att förändra kulturen innan man byter strategi och ett påpekande från Keskos vd i Finland - att om 7-10 år är e-handel lågprisalternativet inom dagligvaruhandel.
-
Jonas Arnberg, HUI menar att det är svårt att se framåt:
-Vi försöker analysera det som hänt tidigare och dra ut riktlinjer – men jag tror mer på att hela tiden testa sig fram. -
Anders Svensson ICA: Vi öppnar fortfarande butiker men butikytorna minskar.
-
– Ärligt talat, de senaste 30 åren har inte hänt mycket – det är först nu det händer och vi måste ha kulturen med när vi ändrar strategi. Det är tydligt för mig vad som kommer att hända -restaurang kommer att ta från traditionell handel, svårt veta hur snabbt, lågpris och digitalhandel kommer att växa , måltidslösningar växer.
Han menar att utvecklingen beror på demografiska förändringar, att många får det bättre men många också har det sämre - vi kommer aldrig vara så lika som i dag. Han menar också att digitaliseringen sker snabbt.
-
– Det är faktorer vi inte rår på eller rår över men som vi måste anpassa oss till.
Coop stänger butiker.
-Vi arbetar med våra tre format och online. Rätt för kund vid rätt tillfälle. När e-handlen växer kommer butiken få ny roll – mer inspiration, recepttjänst. Vi har blivit mer individuella, säger Catrin Folkesson.
–Vi måste tänka vidare, Fedora är en ny konkurrent. Hur möta det? Vi ska vara alternativet – kanske laga mat med barnen – en app från Coop där receptet finns -urbit skickar hem ingredienserna i en matkasse som kommer hem till mig, säger Catrin Folkesson.
-
Magnus Kempe som skrivit rapporten menar – e-handeln går in i sin fjärde fas. – Hittills har vi fokuserat på tillväxt, men nu kommer e-handeln stå för hela tillväxten i detaljghandeln och bli strategiskt viktig. I USA börjar man reducera antalet butiker – viktigt att omstrukturera sin egen marknad. Det är ettn ytt strategiskt landskap, säger han.
Andres Svensson säger att en stor del av ICAs tillväxt kommer att vara inom e-handeln. 7-8 procent andel av försäljningen inte orealistiskt inom några år, och talar om att ICA strävar efter ett sömlöst uppträdande i båda kanalerna – det är inte antingen eller.
–E-handel av mat är i dagsläget svårt att tjäna pengar på. Fokusera på tre saker för att nå lönsamhet: snittköp, ta betalt för tjänsten, effektiv lösning på plats. Minst två av tre faktorer måste vara på plats om man ska lyckas, säger Andres Svensson.
Jonas Arnberg inflikar att om 10-20 år kommer vi undra vad vi höll på med i dag... att lägga så mycket tid och kraft på att åka till köpcentrum och bunkra mat.Konsumenter kommer att ändra beteende snabbt.
– Och när mathandeln har 10 procent kommer det få konsekvenser för den övriga hndeln eftersom inte lika många kommer att åka till köpcentrum för att handla mat.