Reklamkupp i miniatyr gav pris
Det var i vintras som konstverket, en restaurang för möss placerades på Möllevången i Malmö. Kort därefter erbjöd skaparen allmänheten att fylla på med egna inslag och Malmöbyrån Starcom tog tillfället i akt och placerade ut en annonstavla från City Gross i skala 1:400, det skriver näringslivssajten 8 till 5.
– Vi vet inte hur många som nåddes av den genom direktkontakt och sociala medier, men den nådde 385 000 kontakter via den PR vi fick genom att skylten blev omskriven. Det är 15 gånger fler kontakter än för en vanlig annonsskylt, säger Maria Petersson, medieplanerare på reklambyrån Starcom, till 8 till 5.
Reklamkuppen ledde till en nominering i ”Best creative use of media” på den internationella tävlingen Festival of Media, som gick av stapeln i Rom i måndags. Det hela slutade med guldplatsen tilsammans med företag som Kraft, Sainsbury, Coca-Cola, Porsche och Samsung.