Coops giftreklam ska upp i rätten
Det var ungefär ett år sedan som Svenskt växtskydd anmälde Coops kampanj Ekoeffekten som hade till syfta att lyfta fram ekologisk mat.
Kampanjen visade en familj som under två veckor bytte till ekologisk mat. Sedan jämfördes förändringen i halterna av växtskyddsmedel hos familjen från före de bytte till ekologisk mat.
Svenskt växtskydd vände sig bland annat emot att ndast mätte halterna av tolv växtskyddsmedel som inte används inom ekologisk odling, samtidigt som man påstår att ekologisk odling inte använder sig av kemiska bekämpningsmedel. Enligt Svenskt växtskydd stämmer det inte riktigt då det kan variera från land till land.
Coop har sagt att kampanjen inte är reklam utan opinionsbildning, det skriver tidningen ATL. Företaget kommer att bestrida stämningen och menar att det inte finns några kommersiella skäl för Coop att främja ekologisk mat.
– Coop bestrider Svenskt Växtskydds yrkanden i sin helhet och det kommer vi också att framföra i de kommande förhandlingarna. För oss handlar detta om konsumentinformation och kunskapsspridande, säger Tobias Rydergren till ATL.