23948sdkhjf

Svenskarna positivt inställda till artificiell intelligens

Nästan två av tre ser direkta fördelar med att företag använder artificiell intelligens för att påverka deras köpbeteenden.

I en undersökning som genomförts av företaget Rocket Fuel i åtta länder framgår det att närmare två tredjedelar av de tillfrågade var positivt inställda till AI. Mest positiva var gruppen millenials (födda mellan 1982-2011) och bland män i ålderskategorin 18-34 var hela 81 procent positivt inställda.

Totalt deltog 1 895 personer från åtta olika länder (Storbritannien, USA, Tyskland, Italien, Australien, Frankrike, Sverige och Spanien). Svenska deltagare hade något mindre tillit till AI än undersökningen som helhet.

– Vi ser att millennials tydligt förstår värdet med de möjligheter som tekniken kan ge och delar gärna med sig av personlig data. Men samtidigt kräver de att informationen som de delar med sig av används till deras fördel. Att engagera och anpassa kampanjer ner på individnivå är en tydlig utveckling och ett steg som alla marknadsförare måste ta för att behålla kunder, säger Magnus Johansson, Nordenchef på Rocket Fuel i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063