Ica upp i hållbarhetstoppen
– Det är anmärkningsvärt att Ica ökar sin totalpoäng också. Generellt minskar de flesta varumärken sina poäng allteftersom konsumenterna blir mer försiktiga och krävande, säger Erik Elvingsson Hedén, vd för företaget Sustainable Brand Index.
En annan vinnare bland dagligvarukedjorna är City Gross, som också ökar sin ranking-
poäng från 51 till 55 procent. Totalt bland alla varumärken i alla branscher klättrar City Gross 21 placeringar till plats 26, och passerar Axfoods kedjor när det gäller hållbarhetsanseende.
– Där tror jag att deras långsiktiga satsning på svenskt kött spelar in, säger Erik Hedén.
Coop, som förra året placerade sig som totaltvåa, åker i år ner till en femteplats, men håller sig fortfarande före Systembolaget i sammanställningen. Willys placering är stabil, medan Hemköp backar något. Lidl knaprar återigen några placeringar, medan Netto är fast parkerade i hållbarhetsligans botten.
Sustainable Brand Index, som nu genomförs för sjunde gången, bygger i år på sammanlagt 32 000 konsumentintervjuer i de nordiska länderna och Nederländerna, som är nytt deltagarland i år. Studien försöker svara på hur hållbart varumärken uppfattas och varför de gör det.
Den svenska delen omfattar i år 286 varumärken i 22 olika branscher.
Högst rankad när det gäller hållbarhet är apoteksbranschen. Dagligvaruhandeln har av tradition legat högt och ligger i år tvåa med en rankingpoäng på 57 procent. Rankingpoängen är den andel av de tillfrågade konsumenterna som gett varumärket något av de högsta två betygen på en femgradig skala.
Här är placeringarna och rankingpoängen för dagligvaruhandeln:
Plats 2017 | Varumärke | Ranking 2017 | Placering 2016 | Ranking 2016 | ||
3 | Ica | 88% | 11 | 81% | ||
5 | Coop | 87% | 2 | 98% | ||
8 | Systembolaget | 80% | 5 | 90% | ||
26 | City Gross | 55% | 47 | 51% | ||
40 | Willys | 50% | 42 | 51% | ||
41 | Hemköp | 48% | 29 | 57% | ||
111 | Lidl | 31% | 121 | 33% | ||
252 | Netto | 17% | 250 | 17% |
I dagens papperstidning kan du läsa mer om hur livsmedels- och fmcg-leverantörernas varumärken uppfattas av konsumenterna.