DHI: Svagare än förväntat
Utvecklingen var dock svagare än förväntat.
– Dagligvaruhandelns preliminära försäljningstillväxt under februari månad var svagare än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. Korrigerat för en försäljningsdag mindre ökade dagligvaruhandelns försäljning med 2,1 procent, varav drygt 2 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Den reella ökningen var därför mycket knapp i februari, särskilt mot bakgrund av Sveriges starka befolkningstillväxt, kommenterar Andreas Svensson på HUI Research.
Dagligvaruhandelns prisutveckling på drygt två procent under månaden var högst av alla delbranscher inom detaljhandeln. Apotekshandeln, elektronikhandeln, heminredningshandeln, möbelhandeln, skohandeln och sporthandeln uppvisade prisminskningar under månaden.
Sett i ljuset av dagens siffror är de siffror för Icabutikernas försäljning i februari som redovisades tidigare inte fullt så svaga. Ica redovisade en ökad försäljning med 0,3 procent i sina butiker.
DETALJHANDELSINDEX FEBRUARI 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | -1,2 | -3,2 | 0,1 |
Sällanköpsvaror | -1,5 | -0,1 | 4,8 |
Total detaljhandel | -1,3 | -1,4 | 2,7 |
DETALJHANDELSINDEX JANUARI-FEBRUARI 2017 | |||
Löpande priser förändring i procent | Fasta priser förändring i procent | Fasta priser kalender-korrigerade | |
Dagligvaror | 0,0 | -1,9 | 0,4 |
Sällanköpsvaror | 1,3 | 2,6 | 4,6 |
Total detaljhandel | 0,7 | 0,6 | 2,7 |