Ica vann Gyllene Lådan
Ica är visserligen Sveriges största köpare av reklam men utmärkelsen handlar inte om mängden marknadsföring utan precisionen, skriver Dagens Media.
– Brevlådan är kärnan i vårt kommunikationsarbete. Vi skickar varje månad ut tiotals miljoner utskick till svenska kunders brevlådor. Utifrån analys och kundinsikt vill vi säkerställa att rätt budskap går till rätt person. Effekten blir alltid störst när man vet vems brevlåda man skickar ett erbjudande till, sa Mats Liedholm, marknadsdirektör för Ica Sverige, när Ica tog emot priset.
Guldnyckeljuryns motivering löd:
”Vinnaren som tilldelas hederspriset Gyllene lådan 2017 har en långsiktig strategi som innebär att använda kundens köpbeteenden till relevanta erbjudanden. Man har på ett kreativt sätt utformat sin direktkommunikation och har använt insikter och analysarbete till att utforma kunderbjudanden som ger resultat. Här tillgodoses såväl slutkund som handlarens behov i direktkommunikationen. Bra jobbat ICA!”
– De är duktiga på att bearbeta sin medlemsbas och har visat att man kan skjuta prick även med oadresserad direktreklam genom att exempelvis ringa in i vilka områden och när ett erbjudande ska gå ut, kommenterade Thomas Klamell, produktchef ODR, PostNord, juryns beslut. Bakom priset Gyllene Lådan står Postnord, Bring och Svensk Direktreklam, SDR.
Ica uppmärksammades även inom gruppen Finans & Försäkringar under Guldnyckeln. Det var Ica Student och Ica Banken som fick diplom för sin höstrekryteringskampanj ”Digitalt goes analog”.