Så påverkar fem trender nordiska dagligvaruhandeln
Konsumenters konsumtionsmönster förändras och det blir allt tydligare att det kommer en större differentiering mellan olika butikskoncept för att uppfylla konsumentens behov.
Gemensamt för alla nordiska dagligvarukedjor är att man satsar på olika koncept som ska göra det lättare för konsumenten att uppnå sitt syfte med butiksbesöket. Till exempel i Danmark satsar Dansk Supermarked på ett storstadsinriktat servicehandels koncept, Fötex Food, enligt en studie från Institute of Grocery Distribution som DLF har publicerat.
Även trenden om att kampen om kundernas lojalitet ökar, är tydligt. I Norge lanserade Rema 1000 i början av året ett nytt lojalitetsprogram. I Finland digitaliserar man lojalitetssatsningarna och S Groups kunder kollar sin bonuspoängstatus.
Ekologiskt är en trend som snart kommer att vara en hygienfaktor inom dagligvarubranschen, vad som är nytt är de nischade ekokedjorna som Paradiset, som kommer att bjuda på ökad konkurrens. Paradiset planerar att öppna 16 butiker inom fem år.