23948sdkhjf

Originalbagarn i nytt storavtal

Originalbagarn tecknar avtal för leverans under nytt emv-märke – räckvidd på 1 000 butiker.

Sveriges största EMV-bageri, Originalbagarn, meddelar att man precis tecknat ett nytt avtal med en ännu inte namngiven butikskedja. Enligt bageriet betyder det nya avtalet att man kommer att leverera flera sorters bröd under ett nytt emv-märke, med en räckvidd på 1 000 butiker.

Det handlar enligt Originalbagarn om en kund som har flera stora varumärken i sin portfölj. Sortimentet som man ska leverera kommer att placera sig under kedjans mer exklusiva varumärke.

– Vi har jobbat med den här affären i över ett år och kunden har visat att man menar allvar med sin satsning. Både när de det gäller sortiment och kvalitet. Meningen är att antalet produkter ska öka successivt under året för att så småningom bli heltäckande inom förpackat bröd av hög kvalitet med god hållbarhet, säger Originalbagarns försäljningschef Christer Lundh.

Även om man ligger i topp ser Originalbagarn, som är på väg mot en notering på marknadsplatsen NGM, att man har mycket utrymme kvar att växa. Man jämför marknadsandelen för emv-varor i dagligvaruhandeln, som uppgår till 25 procent, med emv-andelen för brödet, som knappt når 10 procent. Det gör att företaget ser potential för en "enorm tillväxt".

I september fick bageriet en stororder från Coop för att ta fram sju olika sorters D-vitaminberikat matbröd till en lansering i 650 butiker. I november slöt man även avtal med norska och danska Coop-kedjorna för att leverera kanelbullar.

– Vi har lagt hundåren bakom oss och nu gäller det att hålla servicegrad och kvalitet uppe för organisk tillväxt på marknaden. För att klara det arbetar vi nära kunderna med produktutveckling och kvalitetskontroll. Emv måste alltid vara minst lika bra som märkesvarorna, säger Originalbagarns vd, Magnus Norbäck, i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067