Ekologiskt hetare än någonsin
Den ekologiska försäljningen slog rekord i år igen och ökade med 13 procent förra året och kedjorna satsar stort på att öka sitt ekologiska sortiment. Mest ökade försäljningen hos Lidl med 30 procent och Bergendahls med 23 procent.
Coop fortsätter att vara fanbärare och har fortfarande störst andel ekologiskt i sortimentet med 10 procent, näst störst är Axfood med 7 procent.
Lidls satsning på ekologiskt sortiment har betalat sig, enligt Katarina Rosenqvist, hållbarhets- och kommunikationschef för Lidl Sverige.
– Under 2016 satsade vi mycket på att utveckla och bredda sortimentet, framför allt inom svenskt ekokött, nötter, frukt och grönt. Vi är stolta över att ha ökat antalet ekovaror med hela 50 procent under förra året, säger hon.
Andelen EMV fortsätter att öka i det ekologiska segmentet hos alla kedjorna, inte bara hos Lidl.
Det såldes ekologiska produkter för drygt 25 miljarder kronor förra året, vilket utgör 8,7 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, enligt den privata och opolitiska marknadsbevakaren Ekoweb.