23948sdkhjf

Ledare: ”Mycket skrik för lite ull”

Så kom den då till slut, livsmedelsstrategin. Eller rättare sagt, pressmeddelandet som andas en lättnadens suck över att man är överens om målen för strategin.

Det som förvånar mest är inte hur målen kan sammanfattas i några korta punkter i ett pressmeddelande, men hur vagt målen formuleras.


Med tanke på den tid det har tagit att komma fram till en överenskommelse, hade man kunnat förvänta sig konkreta och tydliga skrivningar.


I nummer 46 i höstas efterlyste jag en helhetssyn där hela kedjan, inklusive handeln, skulle inkluderas i livsmedelsstrategin och att strategin inte enbart fokuserar på produktionen. I de mål och uttalanden som hittills har publicerats finns inte ett ord med om handeln och dess roll i Livsmedelssverige.


En annan punkt som jag fortfarande undrar över är den högre inhemska produktionen som samtidigt ska motsvara konsumenternas efterfrågan. Enligt målet för området ”Konsument och marknad” ska marknaden kännetecknas av en väl fungerande konkurrens.


Om politikerna vill öka självförsörjningen, hur ska de ge konkreta förslag för att få till en högre inhemsk produktion och mer lokalproducerad mat utan att röra om i branschstrukturer och marknad? 54 procent av företagen är utlandsägda och av de femton största livsmedelsföretagen ingår de flesta i multinationella koncerner. För att inte tala om den marknadskoncentration som finns inom dagligvaruhandeln.


En annan punkt som väcker nyfikenhet är formuleringen ”ändamålsenliga skatter och avgifter” vilket kan betyda precis vad som helst eller ingenting alls.


Branschorganisationer som Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF intar en lite förhoppningsfull men tämligen avvaktande position och kokar soppa på spik i sina uttalanden. För målen är ju inte särskilt konkreta eller omsatta i politik ännu. I och med att propositionen nu presenteras är det upp till dagligvaruhandeln att ta tillvara på detta gyllene tillfälle att vara med och påverka utvecklingen i en gynnsam riktning för handeln och se till att det faktiskt uppstår konkreta resultat. För att lyckas krävs tydlighet och mod. Vi kommer troligen att få återkomma till dagligvaruhandelns roll i livsmedelsstrategin många gånger framöver.


MAYA SAKSI


Chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063