Icas vapen mot restaurangerna: e-handel
Ica ökade sin försäljning med 2,4 procent mellan 2015 och 2016. En blygsam ökning om man till exempel jämför med restaurangerna som enligt SCB:s statistik ökade med 7,2 procent mellan januari och november förra året. Lösningen tros vara e-handeln.
– Kunderna är svåra att förstå sig på. Å ena sidan dras de till lågprisbutiker å andra äter de mer på restaurang. Det gör marknaden oerhört komplex, säger han till DN.
Ica är den enda dagligvarukedjan som hittills har redovisat sin försäljning för hela året. Totalt sålde de för 110,9 miljarder kronor, alltså en ökning på 2,4 procent. Ökningen är bara 0,1 procentenheter högre än livsmedelsbranschen totalt uppvisar under samma period.
Detta, tror Anders Svensson, innebär att Ica framöver kommer att satsa ännu mer på e-handel. Dessutom räknar han med fler måltidslösningar i butikerna.
– Man försöker bli mer konkurrenskraftig med mer färdigmat. Men hittills har man inte lyckats få konsumenterna att anamma det i tillräckligt stor utsträckning. Nästa steg kanske blir att man bygger in restauranger i butiken, som Urban Deli, säger han.