Oatly med i hållbarhetstoppen
Som enda livsmedelsföretag i toppstriden hamnar Oatly på topp 3 i Svensk Hållbarhetsranking.
Undersökningen är en del i en större forskningsstudie som bygger på intervjuer med 18 000 svenska konsumenter, som fått värdera företagen utifrån de fyra huvuddimensionerna: samhälle och samhällsansvar, miljö och klimat, öppenhet och transparens samt långsiktighet.
– Livsmedelsindustrin står för ungefär en tredjedel av världens utsläpp av växthusgaser, och det är nödvändigt att vi förändrar dagens ohållbara livsmedelssystem för våra barns och kommande generationers skull. Som företag ser vi som vår främsta uppgift att hjälpa människor att äta hälsosamt och klimatsmart, och därför är detta ett mycket hedrande och glädjande resultat för alla oss som arbetar på Oatly. kommenterar Oatlys vd Toni Petersson.
Tony Apéria, forskare i Corporate Branding vid Stockholm Business School, Stockholms universitet, står bakom Svensk Hållbarhetsranking, som ingår i hans forskning om sambanden mellan varumärke, anseende och hållbarhet.
– Företaget står ut i förhållande till andra företag i sin kategori genom att ha väldigt starka resultat i samtliga fyra dimensioner som bygger upp hållbarhetsindexet. Allmänheten kopplar Oatly till associationer som ”motverkar miljö- och klimathotet”, ”innovationer kring hållbarhet”, ”främjar hälsa och välmående” och ”ledningen deltar aktivt i debatten”, säger Tony Apéria.
– Oatly utmärker sig genom att ha extremt nöjda kunder. Bilden av Oatly är starkast i den yngre målgruppen, vilket är lovande för framtiden.