23948sdkhjf

Ledare: En matematisk kökkenmödding

Jo, alla i branschen vet om det. Ica anser sig ha 36 procents marknadsandel och räknar in alla aktörer som säljer mat och kemtekniska produkter, som bensinmackar och servicehandel.

Dagligvarukartan som produceras av DLF, Delfi och HUI räknar försäljningen från medlemmarna i Svensk Dagligvaruhandel samt Netto, vilket ger Ica en marknadsandel på 50,7 procent. Det är också den summa som omvärlden räknar som Icas marknadsandel. Om man tittar på våra närmaste nordiska grannar är antalet aktörer inom dagligvaruhandel lika få, i Norge dominerar Norgesgruppen med 41,2 procent och i Danmark har Coop 37,1 procent av marknaden.


Det där med marknadsandelar är trixigt och vilken aktör ska räknas som dagligvaruhandel? I takt med branschglidningen kanske definitionen av dagligvaruhandel och marknadsandelar borde förtydligas så att det inte råder något tvivel om hur vi i branschen samt oberoende instanser ska räkna och definiera marknadsandelar.


Men vilka är parter i en sådan diskussion? Naturligt vore att Svensk Dagligvaruhandels medlemmar tog en intern diskussion om vad som räknas som dagligvaruhandel och hur marknadsandelar definieras. (Samtidigt kanske Svensk Dagligvaruhandel och SKL borde sätta upp en tydlig policy för hur man räknar butiksytor så att kommunpolitikerna får något att förhålla sig till.)


Att en sådan definition behövs är tydligt, då inte ens de företag som traditionellt räknas som dagligvaruhandel är överens om vad branschen innefattar.


I DLF:s rapport Multichannel Consumer 2020, är branschglidningen illustrerad med allt från trafiknära restauranger till diversehandel. Oavsett kanal har dessa aktörer fokus på livsmedel, inklusive färdiga måltider. Kan tänka mig att både Visita, Convenience Stores, Svensk Servicehandel & Fast Food samt Livsmedelsföretagen är intresserade av att veta om deras medlemmar räknas som dagligvaruhandel för att definiera en matvarukedjas marknadsandelar.


Men med tanke på branschglidningen bör också arbetsgivar- och fackliga organisationer fundera ett varv till över sin plats i tillvaron och konkurrensen om medlemmarna ökar. Vilka företräder man egentligen och vad säljer medlemmarna?


Hur stor del av den totala försäljningen står våra medlemmar för? Inte så lätt att veta när medlemmen är både restaurang, butik, kiosk, kafé, bageri och apotek. Vilken branschorganisation ska man tillhöra? Räkna med en allt större kökkenmödding i takt med att branschglidningen tilltar. Jag tar tillbaka det sistnämnda. Helt uppenbart är vi redan där, i kökkenmöddingen.


MAYA SAKSI


Chefredaktör

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08