Fazer vill nå ökad hjärnkapacitet med Brainfood
Fazer samlade forskare, utvecklare och designers från hela världen till Fazer Brainfood Hackathon för att hitta innovativa lösningar och genom kosten bibehålla och öka hjärnkapaciteten.
En stor samling digitala talanger samlades för att utforska och skapa innovativa lösningar som kan förändra människors kostvanor, under Fazer Brainfood Hackathon i Helsingfors den 28–30 oktober. Syftet är att den vinnande lösningen ska hjälpa människor att välja kost och mat som ökar den kognitiva förmågan.
– Baserat på insikten om hur vardagslivet ser ut inom olika åldersgrupper ser vi en tydlig efterfrågan på att förbättra hjärnans kapacitet. Livsmedelsbranschens fokus har mer varit på fysisk kapacitet än på kognitiv kapacitet. Fazer vill kombinera sin expertis inom mat och näring med andra nyckelområden inom hjärnkapacitet som sömn och fysisk och mental träning, säger Heli Arantola, Senior Vice President för strategi och förnyelse på Fazer.
Forsknings- och affärsutvecklingsprogrammet Fazer Brainfood forskar på kopplingen mellan mat och kognitiv kapacitet och kombinerar matvetenskap, teknik och kundupplevelsedesign. I programmet sammanförs universitet och studenter med väletablerade företag och start-ups.