Dagligvaror står för stor del av svensk tillväxt
I årets listning av svenska superföretag utmärker sig segmentet dagligvaror som en av det snabbast växande områdena.
- Det är tydligt att vi befinner oss i en konsumtionsledd konjunkturuppgång, men också att flera inom dagligvaruhandeln snabbt och effektivt har anpassat sig till det digitaliserade samhället. Tidigare har vi framförallt sett raketer inom e-handel, men idag ser vi att allt fler har en väl utbyggd e-handel som en självklarhet i all verksamhet, säger Per Weidenman, chefsanalytiker på Bisnode.
Bland dagligvaror är några av det största nykomlingarna Lindvalls Chark, ett charkuteri som varit verksamt i 90 år samt Lyko Online som gått från en herrfrisering i Vansbro som öppnade 1952 till att bli en ledande e-butik inom hårvård.
Utnämningen till superföretag baseras på en unik analys och avancerad bedömning av bolagens ekonomiska prestationer. Analysen tittar på tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering. Det krävs toppresultat under de senaste fyra åren för att få komma med på listan.