23948sdkhjf

Karma ska göra minskat matsvinn lönsamt

Genom den nya digitala tjänsten Karma ska restauranger och caféer minska sitt matsvinn till nära noll.
I Karma-appen kan de ladda upp överskottsmat som annars riskerar att slängas och Sveriges konsumenter kan köpa maten som take-away direkt i appen och till ett billigare pris. Karma som lanseras nu i veckan har redan knutit ett samarbete med tunga branschaktörer såsom cafékedjan Waynes Coffee och Sveriges ledande grossist Martin & Servera.

En försöksperiod med utvalda restauranger i Stockholm under försommaren visade tydligt att användarna uppskattade appen och att restaurangerna minskade sitt matsvinn med över 50%, fick nya kunder och samtidigt bättre insikt om köpbeteendet hos sina befintliga kunder.

I Sverige slängs det årligen 500.000 ton fullt ätbar mat, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp om 2 miljoner ton.

Idag säljer ca 40 stycken restauranger och caféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma, bland annat välrenommerade Vassa Eggen, Nybrogatan 38 och Koloni. Bolaget ansluter ca 5-10 nya restauranger och caféer varje vecka, och man har idag över 100 stycken som står redo att sälja sin överskottsmat genom appen. Bland de som har anslutit sig den senaste veckan kan nämnas cafékedjan Wayne´s Coffee.

För att ytterligare minska matsvinnet i Sverige har Karma i dagarna skrivit avtal med den största restauranggrossisten, Martin & Servera. Med Martin & Serveras rikstäckande organisation kommer fler restauranger och caféer över hela landet att enkelt kunna registrera sig i Karma och erbjuda sina kunder den nya tjänsten.

– Som Sveriges ledande restauranggrossist tittar vi kontinuerligt på hur vi kan minska vår egen och våra kunders miljöpåverkan genom hela värdekedjan från leverantör via oss till restaurang. Med Karma som verktyg kan våra kunder, restaurangerna, på ett enkelt sätt minska matsvinnet i den sista delen av värdekedjan – mot slutkonsumenten. Det hjälper restauranger och caféer att minska sitt matsvinn, bidrar till deras lönsamhet och exponerar dem samtidigt mot fler slutkonsumenter, säger Robin Exman, affärsutvecklingsdirektör hos Martin & Servera.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094