Nätmat har ökat med över 30 procent på ett år
D-food index visar att livsmedelsförsäljningen på nätet ökade med 31 procent under tredje kvartalet 2016 jämfört med tredje kvartalet 2015.
– Det tredje kvartalet är alltid intressant eftersom det fångar både perioden med industrisemester och återgången till vardag. Många svenskar reser bort under semestern och det är ett gott betyg för handlarna att kunderna hittar tillbaka efter uppehållet och återupptar sina beställningar, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.
– Det finns goda förutsättningar för att året avslutas lika starkt som det började. Det har varit lite si och så med att köpa högtidsmat på nätet tidigare, men 2016 kommer sannolikt att bli ett år när svenskarna mer än någonsin klickar hem sin julmat på nätet. Detta kan lyfta försäljningen under fjärde kvartalet ytterligare för nätaktörerna.
Försäljningstillväxt Q3 2016 Hittills i år 2016 Middagslösningar12%20%Lösplock45%46%Totalt31%34%