23948sdkhjf

Orkla startar ehandel i Kina

Orkla ska börja sälja sina produkter i en egen onlinebutik rikta mot kinesiska konsumenter, enligt nyhetsbyrån Reuters.
I samband med presentationen av koncernens senaste kvartalsrapport avslöjade Orkla att de har startat ett samarbete med onlinejätten Alibaba. Alibaba har genom sin Tmall-sida sedan tidigare samarbeten med bland annat Adidas, Reebook och Ray-Ban.

– Vi förväntar oss inte väldigt höga säljtal, men detta är ett viktigt sätt att lära sig den kinesiska marknaden och e-handelsmarknaden, säger koncernchef Peter Ruzicka, till Dagens Næringsliv.

Enligt Ruzicka ska fokus ligga på hälsa och säker mathantering, och butiken riktar sig endast mot kinesiska medborgare. Orkla ska leverera sina produkter till Alibabas Tmall, som levererar vidare till kunderna.

Alibaba är Kinas ledande näthandelskoncern. Koncernen är börsnoterad i New York och är i dagsläget värderad till 254 miljarder dollar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062