Ledare: "Är det du som är riskfaktorn?"
Självklart ska vi alla sträva mot en hållbarare värld och många har startat lovvärda initiativ. Uppfinningsrikedomen är stor och jag blir ödmjuk inför hur hårt många arbetar dels på hemmaplan i sin butik, dels för att dra sitt strå till stacken för att uppnå FN:s 17 globala mål som ska uppnås 2030.
Ibland klingar det ganska falskt – som när den där hållbarhetsansvarige på företaget uppmuntrar alla att agera mer hållbart och samtidigt kör tjänstebilen överallt till alla möten liksom till och från jobbet när goda alternativ finns till bilen. Men de flesta är vardagshjältar och de ska hyllas.
Den 1 december träder hållbarhetslagen i kraft. Den omfattar företag som har en omsättning som uppgår till mer än 350 miljoner kronor och företagen måste genomföra sin första redovisning 2018. Den obligatoriska hållbarhetsrapporten ska innehålla en kort beskrivning av företagets affärsmodell, policy i hållbarhetsfrågor och resultatet av företagets policy samt väsentliga risker som är kopplade till företagets verksamhet, affärsförbindelser, produkter eller tjänster samt relevanta icke-finansiella centrala resultatindikatorer. Läs det där sista en gång till. Det innebär att du som leverantör, även om du omsätter betydligt mindre, också måste förhålla dig till hållbarhetslagen. Annars kan just du bli risken som är kopplad till affärsförbindelserna, produkterna eller tjänsterna. Så det kan vara en god idé att även som mindre företag titta närmare på hållbarhetslagen och att ta fram en egen policy. Det räcker inte längre med att slänga upp en bikupa på taket för att putsa på varumärket, för det företag som har ambitioner finns det ganska mycket att fundera kring utöver miljöfrågor. Sociala förhållanden, medarbetare, mänskliga rättigheter och antikorruption. Just det sistnämnda är intressant.
I Sverige är vi väldigt stolta över att vara ett av världens minst korrupta länder, men vi talar desto tystare om vänskapskorruptionen som förekommer så flitigt att vi ofta inte ens noterar den. Tjänster och gentjänster vänner och kollegor emellan. Men det är ämne för en annan ledare vid ett annat tillfälle.
MAYA SAKSI
Chefredaktör