23948sdkhjf

Ostavdelning som inspirerar

Att ständigt överraska med oväntade exponeringar, vara lyhörd för kundernas önskemål och ha en bra dialog med säljarna. Det är Emilia Prembergs recept för att ta hem priset för Årets Ostavdelning på Dagligvarugalan.

På Coop City i Kristianstad kan kunderna aldrig vara säkra på var de ska hitta sina favoritprodukter i ostdisken. Och det finns en anledning till det.


– Varje måndag lägger jag om i diskarna för att det ska kännas nytt och fräsch på veckans första dag. Då får ostarna byta plats, ibland ligger brien för sig och ibland blandar jag getost och fårost. På det viset kan kunderna upptäcka produkter som de inte skulle ha sett annars. Och då säljer vi mer, förklarar Emilia Premberg, som är ansvarig för delikatessavdelningen på Coop City.


Alla som jobbar längs den 40 meter långa delikatessavdelningen, döpt till Matgata Boulevard Gourmet, bidrar med exponeringsidéer och tips, vilket stärker teamkänslan.


– Vi är ett jäkligt bra gäng i olika åldrar och kompletterar varandra så bra. Många har varit med från början och vi är som en liten familj. Det är en anledning till att det är så kul att jobba här!


Förutom lyhördhet kolleger emellan förespråkar Emilia samarbete med leverantörer – och förstås att lyssna på kunderna.


– Säljarna är till väldigt bra hjälp, de kan mycket och har koll på nyheter och trender. Det är också viktigt att lyssna på kunderna. Om en kund frågar efter något som vi inte har försöker vi ta hem det till veckan efter, då brukar vi få väldigt bra feedback.


I motiveringen till priset som Årets Ostavdelningen nämns både den engagerade personalen och kreativa exponeringar. Och det senare slog i taket efter utmärkelsen.


– Osten har aldrig gått så bra som nu! Veckan efter vi fick priset körde vi med olika exponeringar med marmelader och kex vid osten och stora skyltar utanför butiken för att berätta att vi hade vunnit.


Resultatet? Imponerade kunder ville prata och gratulera, kolleger från Coops högsta instans i Stockholm kom på studiebesök och Emilia har intervjuats av både lokalpress och annan media.


Priset har med andra ord blivit både en ära och gett kassaklirr.


Egentligen hade Emilia tänkt bli florist men i takt med hur jobbet utvecklat sig har hon fått utlopp för sin kreativa ådra på ett annat plan.


– Det är så kul att jobba med mat och det är så fritt när man har det ansvar som jag har. Jag kan förnya hela tiden. Det är nästa samma sak, blommor och mat. Man får skapa bra grejer som säljer.


Med en tillåtande och kreativ atmosfär genereras också nya, okonventionella affärsidéer.


– Vi tycker det är kul att testa nya saker och gör mycket själva, framför allt i kallskänken. Mina kolleger Therese och Jenny gör jättegoda marmelader som vi säljer. Vi har fyra-fem sorter, bland annat mango-ingefära och äppel-kanel. Min favorit är hallon-lakrits. Vad den passar bäst till? En bit gruyère förstås. Gruyère passar till allt!


CHRISTINA BILD


christina.bild@fri-kopenskap.se


08-670 41 37



OM EMILIA PREMBERG


Ålder: 23 år.


Bakgrund: Utbildad florist. Jobbat på Coop City i Kristianstad sedan öppningen 2013, ansvarig för delin sedan 2014.


Familj: Sambo och två katter.


Fritid: Tränar och är instruktör på Fitness 24. Hänger med vänner, kollar på film, går ut och äter.


Favoritost: Gruyère.


Gillar inte: Vissa starka mögelostar.


Bästa karriärsbeslut: Att jag vågade ta mig an delin. Det är mycket ansvar och var inte helt lätt från början.


Drömjobb: Jag trivs jättebra på Coop men det skulle också vara kul att jobba som florist.


Emilias tre tips



Lägg ofta om i diskarna och våga tänka annorlunda.
Kolla in sociala medier som instagram för nya produkter och exponeringstips.
Prata med kunder och säljare för feedback.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062