23948sdkhjf

Servicehandeln ökar

Försäljningen i servicehandeln fortsatte att öka under årets tredje kvartal. Mest ökar Fast food och Spel & tobak.
Försäljningen i servicehandeln, mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 2,3 procent under det tredje kvartalet 2016. Fast food och Spel & tobak ökade sin försäljning mest, med 3,2 respektive 3,0 procent. Det visar Servicehandelsindex från Convenience Stores Sweden.

Trafikbutiker ökade med 2,7 procent, delbranschen Café växte med 2,4 procent och sist kom Minilivs med 0,2 procent.
– Vi ser en fortsatt positiv tillväxt för convenience-branschen under det tredje kvartalet. Fast food har gått starkt hela året så det är inte alls förvånande att det uppvisade kvartalets starkaste tillväxtsiffror, säger Bengt Hedlund, vd för Convenience Stores Sweden i en kommentar.
Servicehandlarnas framtidstro minskade från 46 till 32 procent mellan andra och tredje kvartalet 2016 – men optimismen är fortfarande något starkare än normalt. Kedjeaktörerna var mer optimistiska inför framtiden än de enskilda handlarna med ett nettotal på 38 procent gentemot 26 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094