23948sdkhjf

Orklas varumärken växer starkt

Den norska industrikoncernen Orklas resultat ökade med 19 procent jämfört med förra året. Märkesvaruområdet fortsätter att växa.
Orkla redovisar en ökad omsättning på 9 429 miljoner norska kronor för årets tredje kvartal. Att jämföra med 8 381 miljoner kronor för samma period förra året. Det justerade rörelseresultatet ökade till 1 178 miljoner kronor (993).

För konsumentinriktade märkesvaror inom Orkla gick det ännu bättre. Omsättningen ökade till 9 179 miljoner kronor (8 064) och det justerade rörelseresultatet till 1 209 miljoner kronor (1 0559. Det innebär att ebitmarginalen för området ökade med till 13,2 procent. Segmentet uppvisar en organisk tillväxt på 2 procent, enligt koncernens delårsrapport.

Orkla Foods ökade sin omsättning till 3 905 miljoner kronor (3 261) och rörelseresultatet till 512 miljoner kronor (429).

Orkla Confectionery & Snacks ökade sin omsättning till 1 501 miljoner kronor (1 452) och rörelseresultatet till 260 miljoner kronor (238).

- För tionde kvartalet i rad har vi organisk försäljningstillväxt i varumärkesverksamheten. Orkla visade en klar förbättring av rörelseresultatet till följd av förvärv, ökad försäljning och interna förbättringsprojekt. Dessutom pågår det fortffarande betydande integreringsarbete efter flera förvärv, säger Orklas vd och koncernchef Peter A. Ruzicka, i en rapportkommentar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.611