Ica samlade in 50 miljoner till cancerforskning
Det blev nytt rekord för Ica som i år samlade in 48 miljoner kronor till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Även Apotek Hjärtat bidrog med 6,7 miljoner kronor.
Ica är huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj och under oktober fick flera varor en rosa skepnad. Totalt ingick 54 produkter i Rosa Bandet-sortimentet där mellan 50 öre och 10 kronor per vara skänktes till insamlingen.
– Det är fantastiskt att se vilket engagemang som finns ute i butikerna och hos våra kunder. Jag är väldigt stolt över att vi tillsammans ännu ett år kan bidra med så mycket medel till cancerforskningen, säger Anders Svensson, vd på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.
Även Apotek Hjärtat drog sitt strå till stacken. 6,7 miljoner kronor lyckades kedjan samla in under sitt första år som medlem i kampanjen. 30 varor fick representera kampanjen och två kronor per såld produkt gick till insamlingen. Kunderna hade också möjlighet att betala två kronor extra för en rosa påse.
– Engagemanget har varit mycket stort både hos våra kunder och bland medarbetarna. Det speglas också i ett resultat, som trots höga ambitioner, är över förväntan. Vi vet att forskning gör skillnad och därför känns det mycket betydelsefullt att vi kan vara med och bidra, säger Anders Nyberg, vd på Apotek Hjärtat, i ett pressmeddelande.
Om Cancerfonden
Cancerfonden är en fristående, ideell insamlingsorganisation som arbetar för att fler ska överleva och färre ska drabbas av cancer. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Sedan Cancerfonden grundades 1951 har vi delat ut närmare 9 miljarder kronor till svensk cancerforskning.
Källa: Cancerfonden