23948sdkhjf

”Turisterna viktiga för dagligvaruhandeln”

– 2015 var ett fantastiskt år för shoppingturismen. I stort sett varenda siffra pekar uppåt. Och turisterna är viktiga, inte minst för dagligvarubutikerna. Det säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
I dag presenterades rapporten Shoppingturism i Sverige, med siffror från 2015.

Shoppingturismen omsätter 77,8 miljarder i Sverige över disk. Shoppingturismens andel av den totala omsättningen i detaljhandeln har därmed ökat från 9 procent år 2000 till 12 procent förra året.

– Det är en ökning på 44 miljarder kronor, motsvarande 16 Emporia i Malmö, säger Elisabet Elmsäter Vegsö som har shoppingturism som ett av sina ansvarsområden.

Mycket blir mer

Och allt pekar på att turismen kommer att öka, och därmed det som spenderas i handeln. Om en svensk turist spenderar en femtedel av sin reskassa på shopping, så spenderar utlandsturisten nästan hälften av sin ”reseplånbok” i svenska butiker.

Prognosen är att den globala turismen kommer att växa med hela 60 procent till år 2030.

– Och Norden har en stark dragningskraft här, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Fler utomeuropeiska turister

Påfallande de senaste åren är ökningen av antalet turister från Kina och Indien. Speciellt kineserna är flitiga shoppare som köper ”lyxvaror” som för dem är billigare att handla här än på hemmaplan. 2015 ökade antalet kinesiska gästnätter med 28,5 procent och de indiska med närmare 18.

Elisabet Elmsäter Vegsö berättade om att Örebro är en av de städer som arbetat på att få kinesiska turister, genom att förlägga övernattningar här på bussresan från Stockholm till Oslo.

Men fortsatt störst i sammanhanget är våra grannar, norrmän, finländare och danskar. Här spelar gränshandeln med besök över dagen förstås en viktig roll.

Turismen viktig för dagligvaruhandeln

Elisabet Elmsäter Vegsö vill lyfta fram dagligvaruhandeln i sammanhanget. Och det gäller både svenska turister och de som kommer utomlands ifrån.

– På Gotland står de tre sommarmånaderna för dagligvaruhandelns vinster, vinster som gör det möjligt att hålla uppe service och utbud för hela bygden under resten av året, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

Men också de utländska turisterna spenderar också mycket pengar på dagligvaror och i matbutiken.

De utländska besökarna står nämligen för majoriteten av turistomsättningen både i dagligvaruhandeln och i sällanköpshandeln. I dagligvaruhandeln står de utländska besökarna står för 67 procent av denna.

Anpassa butiken efter turisten

Elisabet Elmsäter Vegsö riktar en uppmaning till svenska handlare:

– Prata med varandra på orten, fundera på vilka besökare ni har, när de kommer och anpassa sedan butiken efter detta.

Åhléns city i Stockholm hör till dem som satsar stort på turisterna.

Taxfreekunden handlar för mer

Åhlénsvaruhuset har 12,5 miljoner besökare per år. Tio procent av varuhusets kunder handlar med utländska kort. Snittbesökaren handlar för runt 400 kronor. Men kvittot för utländska kortköp ligger på 700 kronor och taxfreekunden handlar i snitt för runt 1 400 kronor.

Det är alltså lönande kunder och varuhuset har utbildat personal och kan ta emot betalningar med Union pay som är viktigt för kinesiska besökare. Man har under sommaren tillsammans med Skansen en speciell turistshop och har förlängt öppettiderna. Finska turister som kommer in med båtarna kommer tidigt på morgnarna, andra turister vill handla på kvällen och också på midsommaraftons eftermiddag.

Ylva Åkesson/Dagens Handel
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14