23948sdkhjf

Dålig sommar för dagligvaruhandeln

Försäljningsvolymen i dagligvaruhandeln minskade med 1,1 procent i augusti. Det visar Detaljhandelsindex från HUI Research och SCB som publiceras i dag.
Försäljningen, kalenderkorrigerad och mätt i fasta priser, i dagligvaruhandeln minskade med 1,1 procent i augusti. Samtidigt ökade sällanköpsvarorna krafttigt, med 5,8 procent, så den totala volymökningen för detaljhandeln i stort blev ändå 2,8 procent.

Efter en stark inledning på sommaren har dagligvaruhandeln tappat försäljningstempo och både jull och augusti får betraktas som besvikelser. Över hela perioden ökade försäljningen endast med 1,3 i löpande priser och 0,5 procent i volym. Korrigerat för den svenska befolkningstillväxten på 1,2 procent minskade dagligvaruhandelns försäljning med 0,7 procent. Mest tydlig är nedgången i augusti.

– Dagligvaruhandelns tapp är anmärkningsvärt, säger Andreas Svensson på HUI Research till Fri Köpenskap.

Han tror att flera faktorer samverkar till den dåliga försäljningen.

– En del att är att fler svenskar åker utomlands under sommaren. Det innebär att försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln minskar. Restaurangerna fortsätter också att stjäla mer konsumtion av hushållen. Under juni och juli låg restaurangerna på en ökningstakt på 7,4 procent.

Det ökade uteätandet och utlandsresandet hänger samman med att hushållens disponibla inkomster fortsätter att vara höga, med hög sysselsättning och låga boräntor.

Även i löpande priser har dagligvaruhandelns ökning stannat, sedan matpriserna, drivna av volatila kategorier som frukt- och grönt, tappat prishöjniingstakten.

”Den preliminära försäljningssiffran för detaljhandeln landade på cirka 63,3 miljarder kronor i augusti, vilket motsvarar en ökning om 5,1 procent i löpande priser jämfört med samma period föregående år. När hänsyn tagits till fördelningen av försäljningsdagarnas vikt (kalenderkorrigering) ökade detaljhandelns försäljning med 2,8 procent i augusti. Detaljhandeln går nu in i en period med mycket starka jämförelsetal. Under de sista fyra månaderna 2015 växte detaljhandelns försäljning med 6,5 procent!”, skriver Andreas Svensson i sin skriftliga kommentar till DHI.

DETALJHANDELSINDEX AUGUSTI 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror0,60,1-1,1Sällanköpsvaror8,89,05,8Total detaljhandel5,15,02,8DETALJHANDELSINDEX JANUARI-AUGUSTI 2016 Löpande priser förändring i procent Fasta priser förändring i procent Fasta priser kalender-korrigerade Dagligvaror2,71,41,0Sällanköpsvaror4,95,44,8Total detaljhandel3,93,63,2
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094